گیلان آهن قیمت میلگرد قیمت تیرآهن قیمت لحظه ای آهن آموزش خرید
فروشگاه گیلان آهن وارد شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت پارس وردپرس می‌باشد

شبکه مش میلگرد چیست و چه اهمیتی دارد؟

2
مدیر
100
10 دقیقه
شبکه مش میلگرد چیست و چه اهمیتی دارد؟

مش میلگرد چیست؟

شبکه مش میلگرد (مش فولادی یا مش جوشی)، نوعی توری فولادی یا گالوانیزه، سیاه رنگ و مشبک است که با استفاده از میلگرد ساده، فولادی و آجدار ساخته و به بازار ارائه گردد. همچنین به دلیل اینکه در ساخت مش میلگرد از میلگرد آجدار استفاده می شود، قیمت آن به شدت به قیمت میلگرد وابسته است.

مش میلگرد به صورت هندسی و طبق استاندارد های بین المللی، شامل تعداد زیادی میلگرد عرضی و طولی می باشد که با زاویه ی ۹۰ درجه به یکدیگر بافته شده اند و کلیه ی نقاط اتصال میان میلگرد ها توسط جوش به یکدیگر متصل شده اند.

شبکه مش میلگرد چگونه ساخته می‌شود؟

بر اساس استاندارد برای ساخت مش میلگرد، میلگرد ساده یا آج دار در سایز های بین ۶ تا ۱۲ میلی متری با زاویه ی ۹۰ درجه توسط دستگاه جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند که این کار علاوه بر این که منجر به افزایش استحکام و دوام مش میلگرد می شود، از کاهش سطح مقطع میلگرد نیز جلوگیری کرده و همچنین مانع از لق زدن توری مش میلگرد بعد از کارگذاری می شود. قیمت روز میلگرد آجدار از طرفی نباید تعداد جوش‌های شکسته از یک درصد تعداد کل اتصالات جوش داده شده در یک برگ یا نصف تعداد آن ‌ها در طول یک میلگرد بیشتر باشد.

شکه مش میلگرد کف

انواع مش میلگرد

مش میلگرد طبق پارامتر هایی مانند سایز میلگردها، نوع میلگرد ها و جنس مفتول طبقه بندی می شوند. مش میلگرد در دو نوع مش میلگرد پیش جوش آجدار و مش میلگرد پیش جوش ساده تولید شده و در دسترس سازندگان قرار می گیرد که تفاوت آنها در نوع میلگرد به کارگرفته شده در آنها می باشد. از طرفی در دسته بندی دیگر، مش های میلگرد به انواع پنلی، آجدار و فولادی تقسیم بندی می شوند و جنس آنها از مفتول سیاه، آهن و یا مفتول گالوانیزه می باشد که برحسب کاربرد و کیفیت مورد نیاز در سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

در میان انواع جنس مش میلگرد می توان به مش فولادی اشاره کرد که این توری مش فولادی یا آهنی به دلیل این که به جز آهن عناصر آلیاژی دیگری هم در آن مورد استفاده قرار گرفته است، می تواند خواص متناسب با کاربردهای خوردگی، حرارتی، دکوراتیو و غیره را با خود به همراه داشته باشد و در کاربرد هایی از قبیل تولید قطعات پیش‌ ساخته، کف سالن ‌ها یا انبارها، در فرودگاه‌ ها، ساخت مترو، تونل و پارکینگ‌ ها مورد استفاده قرار بگیرد . با اینحال مهم ترین دلیل استفاده از مش ‌های آهنی و فولادی استحکام بالای آن می‌ باشد.

یکی دیگر از انواع مش میلگرد، مش استیل می باشد که به دلیل مقاومت آن نسبت به شرایط مختلف جوی مانند رطوبت، مواد شیمیایی و مواد اسیدی و همچنین غیر مغناطیسی بودن آن نسبت به دیگر انواع مش های آهنی و فولادی، قیمت بالاتری داشته و در صنایع خاص تولیدی و ساخت‌ و ساز مانند صنایع شیمیایی، صنایع هوافضا، صنایع غذایی، صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد و از مهم ترین، در دسترس ترین و پرکاربرد ترین گرید های آن گرید ۳۰۴ می باشد. همچنین گرید ۳۱۶ نیز همانند گرید۳۰۴ پرکاربرد است اما قیمت بالاتری دارد که دلیل آن مقاومت بالاتر آن به دلیل حضور عنصر مولیبدن در آن می باشد و قطعه را در برابر خوردگی مقاوم می کند.

همچنین از مش میلگرد مقاوم در برابر خوردگی با اسم مش میلگرد گالوانیزه که توسط روکشی از جنس روی (Zn) پوشیده شده است، برای تقویت سازه در برابر شرایط محیطی مخرب و مرطوب گزینه ایده آلی در نظر گرفته می شود و دوام آنها نسبت به مش ‌های آهن بسیار بالاتر است.

این مش ها در ابعاد عرضی ۱ تا ۲.۵ متر و در ابعاد طولی ۱ تا ۹ متر و قطر میلگرد ۶ تا ۱۶ و همچنین در دو شکل مربعی و مستطیل با ابعاد چشمه مش ۸ تا ۴۰ سانتی متر طبق نیاز مشتری ساخته و در بازار به فروش می رسند. از طرفی نوع آماده سازی آن غالباً به صورت پنلی، ورقی و رولی صورت می پذیرد و محبوب ترین و پرکاربرد ترین میلگرد ها در تهیه ی مش، میلگرد ۶ ساده و میلگرد ۸ آجدار هستند.

از طرفی وزن مش میلگرد با توجه به نوع میلگرد مصرفی در آن تعیین می گردد برای مثال کمترین وزن توری مش مربوط به  توری با اندازه میلگرد ۶  و چشمه‌ های با فواصل ۳۰*۳۰  می باشد که وزن یک متر مربع آن ۱۵ کیلوگرم است.

و بیشترین وزن مش میلگرد مربوط به مش ساخته شده با میلگرد ۱۲ ساده یا آجدار با چشمه ‌های ۱۰*۱۰ می باشد که وزن یک متر مربع آن ۱۸ کیلوگرم است.

قیمت میلگرد امیرکبیر خزر

کاربرد مش میلگرد چیست؟

به دلیل مزایای زیاد مش بندی فلزی، استفاده از توری مش فولادی در صنعت  بسیار گسترده است. امروزه مش میلگرد به دلیل افزایش مقاومت کششی، مسلح کردن سازه، جلوگیری از ترک خوردن بتن برای کف ‌سازی طبقات در ساخت سقف کامپوزیت، زیر ساخت ورزشگاه ها، دیوارها و قطعات پیش‌ساخته کامپوزیت، احداث فونداسیون‌ های بتنی در ساختمان ها، کانال های انتقال آب، ساخت استخرها و حصارکشی امکان حساس، تونل‌ها، مترو، پل، سیلو و سد، کاربرد در صنایع پتروشیمی، فرودگاه ها و اتوبان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

D986D985D988D986D987 3 7jpg

مزایای استفاده از مش میلگرد چیست؟

  1. مقاومت بیشتر شبکه مش نسبت به  نسبت به شبکه میلگرد ساخته شده از مفتول درکارگاه ها به دلیل جوش های نقطه ای و منظم بودن گره ها
  2. مقرون به صرفه بودن
  3. به دلیل فضای مشبک در مش میلگرد، امکان تهویه هوا در آن به خوبی صورت گرفته و در زمان آتش سوزی به مهار آتش بیشتر کمک می کند
  4. سرعت بالاتر اجرای سازه ی بتنی نسبت به آرماتوربندی
  5. بالا بودن سرعت کار و جاگذاری مفتول
  6. حمل و نقل آسان
  7. وزن کم
  8. جنس محکم و بادوام
  9. نداشتن پرتی
  10. کاهش هزینه نصب و بهینه بودن مصرف میلگرد در سازه
  11. تنوع بالا در ابعاد و سایزهای مختلف

نکات مهم در استفاده از شبکه مش میلگرد

در استفاده از مش میلگرد باید نکاتی را مورد توجه قرار داد از جمله اینکه به دلیل کاهش مقاومت سازه نباید از میلگرد زنگ زده در سازه استفاده کرد و باید از مجاورت مش ها با رطوبت جلوگیری کرد. همچنین قبل از اجرا باید محل اتصال بین میلگرد و مش عاری از هرگونه گرد و غبار باشد. از طرفی در زمان جوشکاری میلگرد ها باید دقت لازم را در محاسبات انجام داد و از هرگونه خمیدگی و شکست در میلگرد ها جلوگیری کرد.

قیمت مش میلگرد چقدر است؟

مش بندی نسبت به سایر روش‌های دیگر به دلیل صرفه‌جویی در مصالح، زمان و همچنین  بهبود مقاومت سازه و همچنین دارابودن جوش نقطه‌ای برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی بیشتری دارد. به دلیل اینکه ماده ی اصلی در ساخت میلگرد آهن است، قیمت  مش میلگرد نیز متناسب با قیمت جهانی آهن نیز تغییر پیدا می کند. مهم ترین عامل تعیین کننده ی قیمت مش میلگرد علاوه بر برند سازنده میلگرد، قیمت میلگرد آجدار و ساده است.

از طرفی میلگرد های آجدار به دلیل اینکه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند، قیمت خرید بالاتری دارند. همچنین استفاده از میلگردهای گالوانیزه و یا ضد زنگ نیز می تواند بر قیمت مش میلگرد تهیه شده به شدت تاثیر گذار باشد. همچنین باید توجه داشت از آنجا که از میلگرد در سایز های ۴ تا ۱۲ در تهیه ی مش میلگرد استفاده می شود، اندازه و سایز میلگرد نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است به صورتی که با افزایش اندازه و سایز میلگرد، توری مش سنگین تری تولید می شود که همین امر منجر به افزایش قیمت خرید توری مش فلزی می شود.

ecec0a1010a05841f22dcb2439f73122

از طرفی سایز چشمه های مش نیز بر قیمت مش تاثیر گذار است و از آنجا که چشمه ها با دو نوع مش درشت بافت و مش ریز بافت تهیه و طراحی می شوند، هرچه سایز چشمه کوچکتر باشد تراکم میلگرد مصرف شده بالارفته و قیمت آن افزایش می یابد.

به طور کلی می توان عوامل تاثیر گذار بر قیمت مش میلگرد را به صورت زیر بیان کرد:

  • ضخامت مفتول ‌های مورد استفاده در مش های میلگرد
  • ابعاد چشمه‌ در مش های میلگرد
  • نوع مفتول مش میلگرد (ساده یا آجدار بودن)
  • استفاده از انواع مش سیاه، گالوانیزه و یا استیل
  • حجم و زمان مورد نیاز برای تهیه سفارش

سخن آخر

همان‌ طور که گفته شد، مش میلگرد در انواع مختلفی تولید شده و در کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر تقویت سازه، منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه های پروژه نیز می شود. با این حال باید در زمان ساخت و به کارگیری انواع مش دقت لازم را به کاربرد تا در آینده از بروز مشکل در سازه جلوگیری شود.